Odkaz blogu žije dál! Více informací zde.

Recenze: Alexandre Dumas - Tři mušketýři

23. listopadu 2014 v 19:30 | Cleo |  Čtenářský deník
Už jako dítě jsem zbožňovala Tři mušketýry, nejvíc ráda jsem asi kupodivu měla ráda filmové zpracování s milady á la čarodějnicí, ale možná to není pravda, neboť je to jediné zpracování, které si opravdu dobře pamatuju. Každopádně, písnička od Blackmore's Night "All for One" mě o Vánocích 2013 přiměla k tomu, abych se k mušketýrům vrátila a moc si je chtěla přečíst.

..
Autor: Alexandre Dumas starší
Originální název: Les Trois Mousquetaires
Vydáno: Omega, 2014
Překlad: Jaroslav Vrchlický
Kniha: 824 stran, 130x200, hardback

D'Artagnan je mladý venkovský šlechtic, kterého se otec rozhodl poslat do Paříže, aby se mohl stát královským mušketýrem. Již ale po cestě se mu do cesty staví mnohé nepříjemnosti, například odcizení jeho písemného doporučení.

Celý příběh se odehrává v době, kdy královi mluví do vlády kardinál Richelieu, král podezřívá královnu z milostných pletek s vévodou z Buckinghamu a všichni jdou po krku všem. Nikdy nevíte, jestli lidé jsou na straně krále, nebo kardinála.

V Paříži si d'Artagnan hned první den stihne udělat nepřátele, tři mušketýry, se kterými se domluví na souboji, ale nakonec se z d'Artagnana, Athose, Porthose a Aramise stávají nejlepší přátelé a musí královně doručit náhrdelník, který darovala vévodovi z Buckinghamu, neboť král chce, aby jej nosila. Ale po cestě se jim do cesty připlete záhadná žena, která si nechává říkat milady...

Jak to bylo dál
Je opravdu těžké popsat celý děj a všechny časové linie, takže to raději dělat nebudu. Detaily, vsunuté příběhy, těch je tam tolik a tvoří úžasný a nádherný celek a je nemožné jej interpretovat v několika větách. Přesto se ale pokusím shrnout to nejdůležitější.

Kniha je rozdělena na dva díly. V prvním díle se d'Artagnan seznamuje s mušketýry, vytváří známosti, například paní Bonacieuxovou, do které se bláznivě zamiluje. Na konci tohoto dílu musí francouzské královně přivést náhrdelník z Anglie. Druhý díl je zaměřen na milady, andělsky krásnou a ďábelsky smýšlící hraběnku, která je věrnou služebnicí kardinála a jež se d'Artagnanovi velmi zalíbí, i když nemůže přestat myslet na paní Bonacieuxovou. V té době ještě netuší, že to milady stojí za jejím únosem. Sblíží se s miladinou služebnou a nakonec stráví i noc s milady, během které objeví její děsivé tajemství. Mušketýři s d'Artagnanem odjíždějí do války, ale jakmile zjistí, čeho všeho je milady schopná, napíší dopis bratrovi jejího bývalého manžela do Anglie. Ten ji uvězní a chce ji poslat do vyhnanství, ale ona svede svého hlídače a utíká. Osud ji dostihne v klášteře, kde chystá pomstu d'Artagnanovi a chce unést podruhé paní Bonacieuxovou. Mušketýři ale její plány svých příjezdem zmaří, a tak musí svoji předstíranou přítelkyni otrávit a utéct. Mušketýři ji ale spolu s katem, jenž jí vypálil znamení, dostihnou a popraví. Vše končí d'Artagnanovým slyšením u kardinála, ve kterém se rozpletou všechny dosud nevyřešené zápletky a d'Artagnan se stává poručíkem mušketýrů.

Proč TŘI mušketýři?
Protože d'Artagnan jím není, i když je tou nejhlavnější postavou. Stává se jím až v druhém díle. Proto je mnohdy druhý díl nazýván Čtyři mušketýři.

Co se mi líbilo a nelíbilo
Trvalo mi docela dlouho, než jsem se na knihu "aklimatizovala". Nejvíce mě děsila její délka, protože 800+ stran, tak dlouhou knihu jsem ještě nikdy nečetla. Po několika desítkách stran se mi to ale doopravdy začalo líbit. Je až neuvěřitelné, jaký měl autor talent na vyprávění, vsouvání příběhu do příběhu, slovomalebnost a podobné věci. Jak jsem se sama přesvědčila, hodně ale záleží na překladu, protože některé jsou doopravdy tragické. Já četla překlad od Vrchlického a ten se mi moc líbil a mohu ho jen doporučit.

Nejvíc se mi líbila zápletka s milady, protože jsem si ji nepamatovala z filmového zpracování a... protože je prostě dokonalá a výborně vymyšlená. V okamžiku, kdy milady je uvězněna lordem Winterem a už si myslí, že to s ní brzy skončí špatně, rozhodne se svést hlídajícího důstojníka. Vymýšlí si příběhy ze své minulosti, zpívá puritánské duchovní písně a tváří se jako anděl. A já ji musela nenávidět i zbožňovat zároveň. Je úžasná, protože dokáže tolik věcí, ale je příšerná, protože ty věci byly tak zlé. Zabila tolik lidí. Nejlepší spoiler ale je ten, že je to bývalá žena jednoho z mušketýrů.

Na téhle knize je zvláštní to, že je to tak trochu pohádka. Hrdinové se nebojí smrti, jsou odvážní a oddaní králi a královně, ať se děje, co se děje, ochotní jeden pro druhého zemřít. Zamilují se na první pohled. Tolik soubojů, tolik zbytečného vystavování se riziku, ale oni si z toho nic nedělají. To je jedno ze specifik této knihy. A proto je taky tak skvělá.

Snažila jsem se vybrat nějaké zajímavé ukázky, ale u tohoto díla prostě platí, že pokud ho chcete pochopit a užít si ho, musíte si ho jednoduše přečíst. (Já vím, taky nesnáším, když mi tohle lidé o nějaké knize řeknou.)

Ukázky
Představte si osmnáctiletého dona Quijota. Dona Quijota bez brnění, bez přilby a bez holenních plátů. Dona Quijota oblečeného pouze ve lněné haleně, jejíž modrá barva se léty proměnila v nepopsatelný odstín vinných kvasnic a nebeského blankytu. Obličej měl dlouhý a hnědý. Lícní kosti vysedlé, což bylo znamením tvrdošíjnosti. (...) Ano, náš mladík měl soumara. A to soumara hodného veškeré pozornosti. Však si ho také každý všimnul. Byla to béarnská herka, 12 až 15 let stará, se žlutou srstí a bez hřívy na ocase. (...) Když herka kráčela, nesla hlavu mnohem níž nežli kolena. (...) Takto vybaven byl d'Artagnan, ať už morálně či fyzicky, věrnou kopií hrdiny z pera pana de Cervantes, k němuž jsem si jej dovolil přirovnat, když mě moje povinnosti historika přinutili načrtnout jeho podobiznu.
Ostatně láska a majetek křižují ruku v ruce staletími lidských dějin. My muži tak často propadáme v zoufalství, když vidíme, že žena, kterou milujeme, touží po tisíceru hloupostí, z nichž ženy skládají své štěstí. A my nejsme schopni jí tyto malichernosti opatřit! Aspoň, když je žena bohatá a milenec chudý. Co on jí nabídnout nemůže, poskytne si ona sama. A je to tak dobře, neboť, jak to obyčejně bývá, žena si opatří své malicherné požitky za peníze manžela a bývá velkou vzácností, že za to projeví uznání právě jemu.
"Jedna za Athose, jedna za Porthose, jedna za Aramise." Při třetí ráně klesl šlechtic k zemi jako balvan.
D'Artagnan si myslel, že je mrtvý nebo alespoň v mdlobách. Přiblížil se tedy k němu, aby mu odebral rozkaz, ale v okamžiku, kdy vztahoval ruce, aby jej prohledal, zraněný, který dosud svíral svůj meč, mu vrazil jeho hrot přímo do prsou a dodal: "A jedna pro vás!"
"A jedna za mě," vykřikl d'Artagnan zuřivě, "poslední a nejlepší!" a přibyl čtvrtou ranou meče šlechtice k zemi.
Ten po ní zavřel oči a omdlel. D'Artagnan mu prohledal kapsu, kam viděl, že schovává průvodní list, a vzal mu jej. Byl na jméno hraběte de Wardes. Pak vrhl poslední pohled na sotva pětadvacetiletého, krásného hocha a zanechal ho svému osudu. Ještě si povzdychl nad tímto smutným údělem, který svádí dohromady muže, aby se navzájem zabíjeli pro zájmy cizích lidí, které zachraňují a kteří často ani nevědí o jejich existenci.
"(...) V každém případě, mladý muži, věřte člověku, který je u dvora už téměř třicet let. Nezůstaňte ukolébán vlastní jistotou, nebo jste ztracen. Naopak, buďte bdělý! Raději předpokládejte všude nebezpečí. Bude-li někde někdo vyhledávat spor, raději se mu vyhněte, byť by to bylo desetileté dítě. Pokud na vás někdo zaútočí, dejte se raději na ústup. Když půjdeme přes most, ohmatávejte trámy ze strachu, aby pod vámi nepovolily. Pokud budete míjet rozestavěný dům, dejte pozor, jestli shora nepadá na vaši hlavu kámen. (...) Nevěřte nikomu na světě, svému příteli, svému bratrovi, ani své milence... své milence především."
Milady vykouzlila na svých rtech zvláštní úsměv.
"Vy mě tedy milujete?" zeptala se.
"Musím vám to znovu říkat slovy, copak jste to sama nezpozorovala?"
"Ovšem, ale vy sám jistě víte, že čím jsou srdce hrdější, tím obtížněji je možné je zdolat."

Úžasný román z období romantismu o přátelství a oddanosti, který byste rozhodně neměli přehlédnout. Čtyři mušketýři jsou sice hlavní hrdinové, ale dost prostoru dostávají i jiné postavy, například milady, jejíž zápletka mě asi nikdy nepřestane fascinovat. Skvělá kniha a dobře strávený čas při čtení neuvěřitelných 800ti stránek.

HODNOCENÍ: 8/10

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Byl jsi tu?