Odkaz blogu žije dál! Více informací zde.

Recenze: Stephen Chbosky - Ten, kdo stojí v koutě

26. srpna 2013 v 20:50 | Cleo |  Čtenářský deník
Že si tuhle knihu přečtu jsem plánovala již od doby, co šel do kina stejnojmenný film s Loganem Lermanem a Emmou Watson v hlavních rolích. Ke čtení jsem se ale dostala až teď a jelikož je to jedna z těch knih "s hlubší myšlenkou", podělím se s vámi o všechny své názory.

Autor: Stephen Chbosky
Originální název: The Perks of Being a Wallflower
Vydáno: Slovart, 2012
Překlad: Vratislav Kadlec
Kniha: 304 stran, 125 x 175, paperback

Charlie je citlivý 15-ti letý kluk, který bydlí se svými rodiči a sestrou. Bratr odjel hrát fotbal na vysokou a on sám má letos nastoupit na střední školu. Má z toho strach a proto se rozhodne začít posílat dopisy jednomu "příteli", o kterém mu "jedna holka řekla, že se ji nesnažil dostat do postele, i když měl tu možnost".

Postupem času se prostřednictvím dopisů dozvídáme o Charliem mnohé. O jeho dětství, tetě Helen, kterou měl moc rád a zabila se při tragické autonehodě, o jeho kamarádovi Michaelovi a o tom, jak spáchal sebevraždu. Ale všechno špatné má i dobrou stránku - jeho učitel angličtiny je moc milý a dává mu k přečtení spousta skvělých knih. Seznámil se s Patrikem, moc fajn klukem, a jeho nevlastní sestrou Sam, do které se samozřejmě zamiloval. Zažívá s nimi spousta úžasných věcí přes celý školní rok, ale občas se musí ohlédnout zpátky.

Na druhý pohled
První věc, co bych chtěla poznamenat je: tahle kniha vůbec není taková, jaká se na první pohled zdá. Četla jsem spoustu recenzí o tom, jak je to skvělé drama o dospívání, ale přijde mi, že říct jenom takovouhle definici je docela málo. Ano, drama o dospívání to je, ale v téhle knize jde podle mě hlavně o ten citový šrám, který si Charlie nosí všude s sebou a ovlivňuje ho, i když to zrovna nechce.

Charlie
Než se vrhnu k ději, chtěla bych se pokusit o rozbor Charlieho jako osobnosti. V mnohém mi připomínal Holdena Caufielda z knihy Kdo chytá v žitě, kterou se dle mého názoru Stephen Chbosky hodně inspiroval (a nic na tom nemění ani fakt, že sám Charlie ji v knize čte). Charlie je nadmíru citlivý, často pláče a neustále má depresi, pořád mu ale nedochází, proč tomu tak je. Jako by jeho život změnilo něco důležitého, ale za žádnou cenu si nemůže vzpomenout co.

Přijde mi, že Charlieho ta deprese hrozně "snižuje", protože jinak je naprosto skvělý. Má duši, hodně čte, je milý, má dobrý vkus a umí se prát (dobře, tady se už opět prosadil můj charakter, omlouvám se), možná je sice trochu pasivní, ale to se na konci knihy kvůli promluvě Sam změní. Kdyby nebyl poznamenaný tolika věcmi, umím si představit, že by mohl být opravdu hodně šťastný. Ale to by potom už možná nebyl tak "jedinečný a zlomený".

Příběh pod lupou
Charlie samozřejmě prochází dospíváním a střední školou, což je pytel docela bohatý na témata. Drogy, spolužáci, sex, nové zkušenosti a tak dále, o všechny tyto vzpomínky se Charlie s "přítelem" (tedy s vámi) velmi rád podělí. Moc se mi líbilo, jak Charlie popisoval dennodenní zážitky ze svého života a života svojí rodiny, jako bysme všechny ty problémy zažívali s ním. To jsem na této knize ocenila asi nejvíce. V tomhle ohledu je to takové lehké, příjemné počtení, jedinečné a napínavé vyprávění.

Občas jsem si i říkala, jak je to neuvěřitelné, co všechno se dá do té knihy nacpat. Nebudu vám to tady vyjmenovávat, protože bych vám prozradila důležité spoilery, ale jde o to, že žádné teen-téma nezůstane nevyčerpáno a vy se tak budete cítit, že jste to také všechno zažili a sami se do těch průšvihů už dostávat nemusíte.

Charlie má svoji první holku, Mary Elizabeth, stejně ale pořád miluje Sam, i když je o tolik starší a má ještě staršího přítele, Craiga. V této knize není moc vidět "posilňování" všech těch vztahů, spíš jenom takové ty důležité vzpomínky. To ale neznamená, že Charlieho vztahy s osobami jemu blízkými se nevyvíjí. Po určitém zážitku se hodně sblíží se sestrou, nakonec také s Patrikem. Je úžasné to sledovat.

Hlubší myšlenky
Charlie v mnoha dopisem zmiňuje své myšlenky o společnosti, stejně jako to dělal Holden, ale zase trošku jinak. Přemýšlí například nad obálkami časopisů a laciností hlubokých výstřihů. Je až neuvěřitelné, jak nad tím někdo může takhle uvažovat. Ale na druhou stranu mi nepřijde možné, že by to docházelo klukovi, kterému je 15 nebo 16. I když, každý z nás je originál, takže kdo ví.

Čím je Charlie poznamenán
Teta Helen zemřela, když jela Charliemu koupit vánoční dárek. Ona vždy kupovala dárky dva. A kdyby to nedělala, nemusela by zemřít. Kdyby Charlie nebyl, mohla tu ještě stále být. A je tedy jasné, že se Charlie hodně viní z toho, co se stalo, ale o to ani tolik nejde.

Co se týče zážitku, který totálně převrátil jeho život naruby, je to, že v dětství ho teta Helen sexuálně zneužívala, ale on to vytlačil z vědomí. Až dotyk od Sam mu to připomene. Následuje nemocnice a konečně se ukáže příčina Charlieho duševní nemoci, což je vlastně finále celé knihy.

Styl psaní
Jak je to tedy s tím stylem? Jak už jsem zmínila, autor se podle mě hodně inspiroval knihou Kdo chytá v žitě, a to nejen hrdinou, ale i stylem psaní. Tedy samozřejmě. Holden to všechno vypráví a Charlie píše dopisy, ale to na věci nic nemění. Neumím to popsat, ale musíte mi věřit. Je to opět ten druh knihy, který se nelíbí každému. Což je vidět i na tom, jak odlišná jsou hodnocení jednotlivých čtenářů.

Jaký mám na knihu názor? V kostce.
O téhle knize nemůžu jednoznačně říct, jestli je dobrá, nebo špatná, protože mi přijde, že není ani jedno, ale zároveň je obojí. Je dobrá, protože je jedinečná a i přes leckteré podobnosti je stále nenahraditelná. Není to obyčejný příběh, má hloubku.

Špatná je, protože je prostě depresivní a nemá vyloženě dobrý konec, z čehož jsem rozmrzelá. Ta touha po tradičním americkém happy-endu je prostě ve mě hluboko zakořeněná a s tím nic moc neudělám. Naštvalo mě, že Charlie se nemohl se Sam vyspat kvůli té psychické poskvrněnosti. Prooooč? Úplně se slyším, jak jsem po dočtení ječela. Pořád jsem prostě doufala v nějaký romantický konec pro Sam a Charlieho, ale ten nepřišel. Na druhou stranu, skončilo to dobře, protože se zjistilo, co je s Charliem špatně. Ten konec se mi hodně zalíbil až po opětovném přečtení. Dokonce jsem tam objevila i spoustu skvělých ukrytých myšlenek.

Jedna moje osobní poznámka. Co mě štve - proč všichni hrdinové vážnějších knih musejí kouřit? To je realita tak těžká, že se to bez nikotinového vylepšení nedá zvládnout? Ale cože. Jděte s tím někam. Kouření je nanic a ještě ničí zdraví.

Hlubší literatura se vždy pojí s blázny, drogami nebo depresemi
Vážně mi to tak připadá. Četli jste někdy společností opěvovanou knihu, která by nebyla o jednom z výše zmíněných témat? Tedy samozřejmě nepočítám rychlokvašky jako Padesát odstínů šedi, ale ta se rozhodně nedá řadit do hodnotnější literatury. Proč literatura s myšlenkou musí být plná kouře a prášků a depresí a iluzí a vidin a tak? Kdo to vymyslel? Možná protože někdo, kdo žije přešťastný život, nemá o čem moudrém a hlubokém vyprávět? Možná to tak je. Sakra, jak já nesnáším filozofické otázky na které nelze dát jednoznačnou odpověď.

Neobyčejný román o obyčejném životě. O dospívání, o tom, jak zážitky z dětství a zážitky rodičů, pocit viny a všechny emoce mohou změnit náš život k nepoznání. Charlie proplouvá životem, ale užívá si ho, a přitom přemýšlí o životě. Kniha mě překvapila a už se nemůžu dočkat, až se podívám na filmové zpracování.

HODNOCENÍ: 7/10

Originální název The Perks of Being a Wallflower znamená v překladu Výhody bytí fialou, nebo také wallflower může znamenat někoho, kdo stojí stranou. To znamená, že český překlad zase není tak pravdě vzdálený. Což se ovšem nemůže říct o názvu filmu. Charlieho malá tajemství? Ale símvás.

(Asleep je Charlieho oblíbená písnička v knize i ve filmu.)

1 člověk ohodnotil tento článek.

Byl jsi tu?